Christien Vos (1992) is een nieuwsgierige, ietwat chaotische en ruimdenkende millennial. Werkzaam als ambulant hulpverlener binnen de psychiatrie en ambassadeur bij Thirty030. In de Nuk wil zij Utrechters aan het denken zetten en soms even uit de tent lokken.

Elk jaar betrap ik mezelf weer op dezelfde gedachte:’ ‘Nu al Mariah Carey die door de speakers van Hoog Catharijne galmt met ‘All I want for Christmas’. Of vrienden die al een maand van tevoren vragen wat mijn plannen zijn met de kerst. Het blijft een fascinerend concept, dat kerstfeest. We krijgen er vrije dagen voor, versieren de stad met honderdduizenden lichtjes en we eten de weken voor de kerst maar wat minder omdat we het er tijdens de kerstdagen toch wel weer aan eten. Je kan er niet onderuit. Je hoort, ziet en ruikt kerst overal.

Dat in tegenstelling tot Chanoeka, het Joodse lichtjesfeest. Toen ik hoorde over een publieke Chanoeka viering dit jaar realiseerde ik me dat ik eigenlijk geen idee heb waarom Chanoeka bestaat. Dat in tegenstelling tot het kerstverhaal, dat ken ik nu zo onderhand wel. Daarom is het tijd voor een nieuw verhaal, een verhaal dat iets minder op de voorgrond staat tijdens de decembermaand.

Het verhaal gaat over Juda de Makkabeeër die ook wel de Hamer genoemd wordt. Hij is leider van de Joden die in opstand komen tegen de Grieken die al sinds de tweede eeuw Israël bezet hebben. Stukje bij beetje veroveren de Joden Israël. Alleen niet snel genoeg om te voorkomen dat de heilige tempel in Jeruzalem nog leeg geplunderd wordt. Bij aankomst vinden de priesters een grote kandelaar terug; de Menora. Deze zevenarmige kandelaar staken zij aan met het enige kruikje met bruikbare olie die zij konden vinden. Dit was genoeg olie om de kandelaar een dag te laten branden maar wat bleek; de kaars bleef acht dagen lang branden. Dit noemen ze ook wel het Chanoeka wonder.
Dit jaar duurt Chanoeka van 22 december tot 30 december. Acht dagen waarin elke dag een kaarsje aangestoken wordt. Tegenwoordig staat het lichtjesfeest ook wel symbool voor vrijheid van godsdiensten van alle volken maar ook vrijheid van denken, geloven en beleven.

Deze column is verschenen in De NUK.