Twenty twenty is inmiddels ruim een maand begonnen. Tijd voor een terugblik op één van onze acties, namelijk #doggyswagutrecht. Ik hoor je denken; Doggy wat? De DoggySwag actie begon vorig jaar zomer als een klein, maar ambitieus idee om via een ludieke – en vooral publieke manier – aandacht te vragen voor voedselverspilling in Utrecht. Het grote middelpunt van deze actie? De Doggy Bag.

Op 18 december hebben Slow Food Youth Network (SFYN) Utrecht en Thirty030 midden op het stationsplein van Utrecht Centraal actie gevoerd om voedselverspilling onder de aandacht te brengen. Samen met een groep enthousiaste vrijwilligers en geweldige dansers gehuld in komische honden pakken, hebben wij custom made doggy bags uitgedeeld gevuld met tips en tricks om voedselverspilling te beperken. Onder het genot van twee luide speakers, catchy hip-hop muziek en een grote verzameling aan brede glimlachen hebben wij ruim 2000 doggy bags mogen verdelen onder de Utrechters.

De samenwerking verliep vanuit een handjevol leden vanuit SFYN en Thirty030. Samen hebben wij maandenlang gebrainstormd en gewerkt aan de uitvoering van ons ambitieuze streven: voedselverspilling onder de aandacht te brengen bij de Utrechter. Aan ideeën en creativiteit geen gebrek. Mede geïnspireerd door de vele Utrechtse initiatieven die zich op uiteenlopende wijzen focussen op voedselverspilling, zijn wij aan de slag gegaan. Wij vonden namelijk dat hier nog een schepje bovenop kon – zeker met vooruitzicht op de feestdagen die voornamelijk wordt gekenmerkt door een overvloed aan hapjes, drankjes en bijzonder veel gangen. Gepaard met onze eigen ervaringen waarin de dagelijkse sleur en de voorkeur voor gemak vaak wint van een duurzamere keuze, vonden wij dat het tijd werd om onze eigen gewoontes onder de loep te nemen. Hierin kwamen wij tot de conclusie dat er nog veel valt te winnen op het gebied van verspilling. Nog voordat de ingrediënten op ons bord belanden, kunnen wij namelijk al een aantal tips en tricks toepassen. Daarnaast hebben wij in Utrecht ook een groot aanbod aan horeca en afhaal gelegenheden waar wij ons vaak schuldig maken aan té veel en té grote porties. Hiermee gingen wij aan de slag en introduceerden wij doggy swag Utrecht: échte doggy bags om mee te nemen naar een restaurant, werk of om thuis je kliekjes in te bewaren. Om de Utrechter nog een extra steuntje in de rug te geven hebben wij ook een aantal tips bij de doggy bag toegevoegd om hier gelijk mee aan de slag te gaan.

In samenwerking met het Utrechtse Initiatieven- en Ondernemersfonds is de actie van de grond gekomen. Daarnaast hebben wij ook de hulp ingeschakeld van andere lokale ondernemers om de duurzame doggy bag te realiseren. De inzet van de actie was vooral om een groot publiek aan te spreken. Utrecht Centraal was daarom een makkelijke keuze. Vol goede moed en gezonde zenuwen begonnen wij de avond door voorbijgangers aan te spreken met de grote vraag; wat weet jij over voedselverspilling? Terwijl de een hier al kauwend over nadacht bij een frietje mét en de ander haastig een doggy bag aannam om hier vervolgens in de trein verder over te filosoferen, vloeiden hier ook gezellige gesprekken en leuke ontmoetingen uit voort.

Wat ons vooral opviel was dat er een divers publiek geïnteresseerd was in de actie. De muziek, dansende honden en enthousiaste vrijwilligers trokken veel bekijks – en het resultaat mag er dan ook zeker wezen! Vanuit de verschillende social media kanalen en aanwezigen kregen wij veel positieve reacties. Het was verder dan ook te gek om te zien dat in dezelfde periode andere initiatieven ook op verschillende manieren aandacht vroegen voor voedselverspilling. Wij kijken dan ook met een brede glimlach en goed gevulde doggy bags terug aan deze geslaagde avond.

Nieuwsgierig? De aanloop naar de actie – en de avond zelf – zijn vastgelegd in een promo- en aftermovie.
Check deze hier! En er zijn ook hele toffe foto’s geschoten! KLIK HIER

Dus, sta jij bij je eerstvolgende horecabezoek weer voor het dilemma om iets wel of niet weg te gooien?
Aarzel niet! Want heb je toch geen trek, drop het in een doggy bag!

En wij willen graag de volgende mensen, bedrijven en organisaties bedanken: Initiatievenfonds Gemeente Utrecht, Ondernemersfonds Stationsgebied Utrecht, Utrecht Marketing, DeNUK, Kaffeetaria, Paco Verpakkingen, Elmer Slot, Mai Linh Ly, Roel Wamelink, Perron West, Marleen Kleijn, Marjolein Heijne, Floortje Minjon, FunX, Fleur Tielbeke, Merijn Corneel Koops, Daniela Schoorl, Anne Harteman, Joyce Schloesser, Lianne de Bie, Lin Kiekebosch, Christopher Marks, Dainahara Polonia, UnderDogzUtrecht, Imke van Rees & Pauline Mulder.

📸 Anne Harteman
📹 Roel Wamelink